Ice, Pike and Fly fishing.

Igår fick jag ett sms som gav mig gåshud ända ner på stortån, - "Det är
helt öppet vatten på **** inte ens is längst kanterna och det ska vara
felera plusgrader och sol på fredag, är du på?" Jag svara -
hade Ingmar Bergman ångest? ;)

Klockan var lite innan 09.00 imorse när jag slog upp ögonen, och till min
stora besvikelse är det snöstorm ute... Jag ska vara helt ärlig, jag började
nästan gråta, jag var ju så taggad på att få ta årets första gädda.
Ut i köket och sätter på kaffe, medans jag väntar på att kaffet ska bli färdigt
binder jag en gäddfluga. Efter två flugor och tre koppar tröstkaffe ser jag till
min förvåning att det har slutat och snöa, det som var minus 2 har blivit
plus 1,5grader. Finns det en fiskegud, tänker jag?

Ett samtal till Björn och ett klartecken, vi åker iallafall!
Väl framme möts vi mycket riktigt av en helt isfritt vatten med några
enstaka cm is längst kanterna dock har det inte slutat att blåsa, så till
en början var det ganska svårt att kasta.
Men det dröjer inte länge för ens jag känner första kontakten, men efter en
lång vinter är man oftast lite ringrostig och jag missar helt mothugget.

Efter ca en timme utan hugg börjar jag tvivla på om det verkligen var ett hugg
då skriker Björn till men han tappar den snart, strax intill iskanten.
Men då var det inget snack, idag ska första gäddan landas!
Vi bestämmer oss för att ta en kaffepaus så Björn och Mattis börjar gå bort
mot vägen men jag stannar till vid första stället där jag haft kontakt och
lägger ut. Ett klockrent hugg och en pigg gädda på dryga 2kg landas!
Det är något speciellt med vårfiske efter gädda med fluga.


Årets första!

Glädjen höjs efter kaffet och det faktum att det går att få gädda så här års!
Med nya krafter traskar vi vidare längst ån och det dröjer inte länge för ens
Björn krokar hans första för iår och dagens klart största, 4kg på jerk.



Efter fotande och grattandet återgår jag snabbt till mitt kastande och
lyckas korka dagens andra i samma viktklass som den första men denna
bjöd till och med på lite rullknarr.



Mattis som haft kontakt med två st går nu över till att dänga lite gäddfluga
men tyvärr hinner solen gå ner så vi bestämde oss ganska snabbt för att
göra om detta imorgon och då hoppas Mattis tar sin första på fluga!


Mattis in action

Kommentarer
Postat av: Björn N

Så härligt, så härligt, så härligt att dra första gäddan redan! :) Tror jag är ett tecken på ett fortsatt bra SKITFISKE-ÅR! :D

2011-02-05 @ 20:11:17
URL: http://teamdalkars.blogg.se/
Postat av: Jonas

Grattis gubbar! och jo jag hatar is ja me ;)

2011-02-07 @ 01:20:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0