Ide attempt #1 fail.

Gårdagens snackis på första lektionen var Idfiske. Linus "backdrop" Bengtsson
drog en fet Id på nästan 3kg i söndags. Jag som aldrig sett en Id live blev ruggigt
sugen på att göra ett försök att ta en på fluga, och speciellt nu när gäddfisket har
varit så dåligt vore det kul om man kunde börja pricka av artlistan.

Efter lunchen, några minuter innan vår sista lektion började fick någon den
briljanta idén -Vi åker till Säffle och fiskar Id!
Jag och Marcus enades om att göra ett seriöst försöka att dra en Id på fluga
och metarna Linus och pontus.. ja de skulle meta.
Med en knökfull bil tio minuter senare puttrar vi iväg mot Säffle.
(jag som tycker att vi flugfiskare har mycket utrustning men det är inget mot
vad en specimen metare har)

Under resans gång passar jag på att suga ut så mycket info som möjligt från
metarna om denna, för mig, nya art. Vi kom fram till att tunga nymfer som
slickar botten borde fungera, men riktigt så lätt var det inte.
Väl framme knyter jag på en extra tung nymf (typ Czechnymf) och lägger ut
i den hårda strömmen, men jag verkar följa den onda trenden och bommar även
detta pass. Och tyvärr så hade jag ingen fluga i min ask som liknade en halv
APK-limpa som metarna fiska på..

Men för metarna gick det betydligt mycket bättre. Linus fick totalt elva Idar
och den största på 2,5kg och Pontus tog nytt pb på 2025g!



Marcus at Byälven


Linus with a fat ide.


Pontus new PB at 2025g

Så är det någon som har erfarenhet av Id på fluga hör gärna av er!
Nästa försök blir förhoppningsvis redan nästa vecka om de har
börjat att stiga i Klarälven då!

Tills dess.. Tight Lines gott folk!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Har en del tips åt dig som kan hjälpa. Allt ifrån egna erfarenheter såklart.



När jag fått id så har fisken inte varit angenäm att stiga på en fluga, utan endast sugit i sig den när flugan fiskats på samma djupt som fisken.



Fridriftande nymf har gett bäst resultat för mig och då en supertung nymf. I mitt fall en kopparnymf med guldskalle, fiskad med sjunktafs - extra fast.



Sen har jag polare som haft bra idfiske på vanliga färgglada streamers också.



Hoppas tipsen hjälper lite på vägen iallafall :)



// Erik

2011-04-12 @ 16:24:59
Postat av: Alejandro

Iden är ju revirshävdande under leken. Jag har tagit flertalet på spinn med både stora wobblers och skeddrag. Så jag tror nog att en stor gäddfluga kan funka lika bra när dom är kaxiga och förbannade.

Men ska man försöka efterlikna deras naturliga föda, så är jag inte rätt man att gå till med frågor.

2011-04-12 @ 17:30:42
URL: http://chenru.blogspot.com
Postat av: Joi

Jag säger bara Streaking caddis!

2011-04-12 @ 19:06:39
Postat av: Mattis

Är det fusk om man binder in en bit apk-limpa och använder som fluga? :D

2011-04-15 @ 14:16:32
URL: http://teamdalkars.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0