"Gädduppenbarelsen"

Igår fick jag se en bild på en gädda som vägde strax över tio kilo, det var
Mattis och hans far som varit ute på äventyr, då hans far krokade sitt livs fisk.
När jag såg bilden blev jag givetvis glad och peppad på efterleksfisket som tydligen
dragit igång. Men det var något mer som fick mig att strunta i skolan och
stanna hemma för att fiska. En känsla som var så starkt övertygande om att
morgondagens fisk skulle bli helt galet, tyvärr går den känslan inte att beskriva
i ord utan den var bara där och jag viste att denna dag fick jag inte missa.
Jag till och med citerade på Facebook innan jag gick och la mig igår.

"Oh my god, big time pikefly tomorrow! good feelings now.. really good"

Hur som, jag och Mattis bestämde oss för att följa min "gädduppenbarelse"
och befann oss på platsen runt tolv tiden. Jag övertalar Mattis till att börja med
fluga, då han inte lyckats landa någon gädda på fluga. Men så händer det, han krokar
sin första och humöret blir på topp. Efter drygt en timme på samma plats har vi landat
tre pigga gäddor och vi beslutar oss för att göra en rockad.

Vid ett väl utvalt ställe ankrar vi upp och upplever det mest otroliga, konstiga och det
absolut galnaste gäddfiske vi varit med om..
Vi ser gäddor som hoppar halvt upp på land och attackerar mörtar som leker, gäddor som
hugger på flugor som ligger i vattnet i väntan på att lin trasslet ska knytas upp, dubbeldrill,
grova efterföljare, efterföljare som hugger två gånger osv..

Ställningen efter ett antal timmars nötande är 16-6 till Mattis som efter den första på fluga
bytte till spinn då det knakade oroväckande i hans #6 spö. Jag var tvungen att göra
något drastiskt för att kontra hans överlägsenhet, jag knöt på en helt vanlig flshfluga
i guld och utan förtyngning, alltså inget tjafs. På första kastet sekunderna innan jag
ska lyfta fluga för nästa kast, försvinner flugan i en stor virvel bara nån meter från båten.

I den första rusningen blir mina knän till darrande asplöv och min puls lika hög som
en brunstig hare, detta var helt klart den största gädda jag krokat!
Och efter tio minuters hård kamp lyckas jag äntligen landa henne. 121cm och 11,5kg!

Mattis första på fluga 2,4kg!

Glupsk borre!

Totalt blev det 19 gäddor för Mattis och 8 till mig.. En helt galen dag!

Film på fighten kommer inom kort!

 

 










Kommentarer
Postat av: Björn N

Där snackar vi gäddfiske, fyfan vad kul det lär ha varit! :)

2011-04-27 @ 11:14:21
URL: http://teamdalkars.blogg.se/
Postat av: Joi

Grattis, det är du värd!!!!

2011-04-27 @ 11:55:09
Postat av: Simon Graham

If I caught a fish like that I'd have a smile from ear to ear....why so serious mate?

Postat av: Jojo

Simon: He´s got a rod in his mouth! :D



Nice fish, man. :)

2011-04-27 @ 18:07:22
Postat av: Robban

Så jävla gött!!! Ge mig filmen! Ses imorrn o då hoppas jag den är med!:D

2011-04-27 @ 23:45:22
URL: http://fojjans.blogg.se/
Postat av: Simon Graham

Yeh she's a beaut Rikard....congrats my friend!

Postat av: Jonas

Galet inspirerande må ja säga!

2011-04-28 @ 23:21:14
URL: http://solofly.blogg.se/
Postat av: Jonas

Galet inspirerande, pro!

2011-04-28 @ 23:23:44
URL: http://solofly.blogg.se/
Postat av: "Mormor"

Grattis Rickard!

2011-05-03 @ 18:57:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0