Catch and Release.

Tänkte att jag skulle skriva några rader om just Catch and release och vad
det innebär för mig.

Jag satt nyss och bläddrade igenom massor av gamla fiskemagasin,
nr från år 1990 - 2000. Och som i många fisketidningar kan man se bilder på
folk som anmält sig till olika tävlingar eller bara vill visa upp sin fina fångst,
och sådant är ju alltid trevligt. Men 90% av bilderna är på fångstmän som
dragit huggkroken rakt igenom skallen eller håller ett regält gräpp över
ögonen på gäddan. Och varje gång jag såg dessa bilder kunde jag inte låta
bli att rycka på ögonbrynen och tänka "hoppas verkligen den smaka bra"
eller "slöseri på en så fin gädda.." Men när jag lägger ifrån mig tidningen
ser jag att den är ifrån -94 och tänker "aha de kanske inte viste vad CoR var
på den tiden" Fast det är ju inte heller riktigt sant, för när jag var liten och
började fiska sa alltid min far att - varför ska vi döda nått för skojj skulle,
och speciellt om vi inte ska äta den? Så man kan säga att jag är uppvuxen
med CoR.

En annan teori som jag har är, hur vanligt var det med digitalkameror
för tjugo år sedan? Klart man vill föreviga sin drömfisk till varje pris.
Sen tror att det här med CoR är lite av en generations fråga också,
för i somras träffa jag en äldre herre vid ett vattendrag här i Lindesberg.
Till en början tyckte jag han var mycket trevlig och fridfull, han stod och
metade abborre och jag skulle till och dänga lite fluga. Han hade fiskat där på
den platsen i flera år och drog historier om stora abborrar som han tagit.
Jag kunde inte låta bli att skryta tillbaka och berättade om min gädda jag tog
där i början av året på 11kg. Han fråga lite tveksamt vad jag gjort med den,
och jag svarade artigt att jag självklart släppt tillbaka den. Jag fick nog det svar
som jag egentligen kunnat förutspått av en något äldre generation.
-"VA!! är du inte klok, du skulle haft ihjäl na" jag svarad - "nej varför det?"
-Ho äter ju upp all abborre!!" Efter den diskussionen återgick jag till mitt och
knöt på en fluga. Gubben fortsatte rycka abborrar, dock i kattmatstorlek
som han nöjt bröt nacken av och lade i en nästan rågad tio liters hink.

Det dröjde inte länge för ens jag krokade en riktigt fin abborre på drygt 600g
Och nu kommer det som fick mig att bli riktigt förbannad. När jag väl landat
abborren och lite skrytsamt visat upp den för gubben börjar han skrika
-"Bryt nacken av den, bryt nacken av den!! Jag svarade lite smått irriterat
att jag inte tänkt att döda den, då säger han -"men ge den till mig då!?"
-" Nej du det kan du glömma, inte när du står där och dödar allt du får
och sedan ger det till katten" sa jag och släppte tillbaka den.

Nu när jag tänker tillbaka på hela situationen kanske jag var lite väl hård,
men jag blev så irriterad när han först vill "läxa upp mig" och sedan ta min fisk.

Lika bra att jag säger det nu så att ni inte tror att jag är helt anti folk som
dödar fisk för att äta den, för det gör också, jag älskar fisk.

Vart var vi.. just ja Catch and Release.
Hur mår fisken efter att vi först krokat den och sedan drillat den, haft den uppe
ur vattnet för att sedan fotas, vägas och mätas?
Jag tror jag skippar den etiska biten och låter var och en dra sina egna slutsatser,
för börjar man blanda in allt för mycket etik och moral i sitt fiske kan det vara
slutet på sin hobby?

Jag tänker dock visa ett exempel på hur en gädda klarar vissa onaturliga
påfrestningar som vi människor kan utsätta dem för.
Det gäller en gädda som jag och två andra fiskekompisar har krokat.



Hoppas att det syns någorlunda bra på bilden.
Hösten 2007 fick Björn nytt pb på gädda, då vägde hon 9000g
Sedan tog Micke sin första gädda på fluga och den vägde 9250g
och det var Våren 2008.
Sedan tog det två år innan jag fick äran att kroka denna madam
och då vägde hon 11250g.

Och om man tittar noga på det högra ögat ser man en mönster som liknar
en "båge" och sen det mest karakteristiska på denna gädda är den märkliga
ryggfenan som är "kupad".

Jag kan säga med 99% säkerhet att det är samma gädda som vi
krokat tre gånger. Då blir man lite fundersam och undrar hur mycket
klarar en gädda av att bli utsatt för? Men ta nu inte detta fall som
något skolboksexempel, för alla individer är ju olika.

För som bilderna tydligt visar har vi inte varit så skonsam mot henne någon
gång och det är lite pinsamt. Jag har lovat mig själv att jag ska skaffa mig
en avkrokningsmatta samt vågnät innan säsongen drar igång på allvar.
Vill inte vara någon moralpappa nu med detta inlägg men ska våra barn
och barnbarn få uppleva det fiske vi har idag, utan att det ska få behöva
höra det som vi alltid fått höra, "det var bättre förr", får vi nog hjälpas åt
och ta hand om det vi har idag.

Håller ni med om det jag skrivit eller är jag helt ute och cyklar?
Skriv gärna en kommentar!

Sunt förnuft mina vänner!


Kommentarer
Postat av: Robban

Mycket bra skrivet Rille!!! För utan att tveka vad jag svarar!! Värmlands fisket suger!!! Om ingen börjar ta tag i skiten så kommer vår generation att ta fisken med oss....

2011-02-13 @ 02:13:39
URL: http://fojjans.blogg.se/
Postat av: Björn

Mycket bra skrivet

2011-02-13 @ 10:20:32
URL: http://bjornwestergren.wordpress.com
Postat av: joi

ska dina barn flugfiska? <3

2011-02-13 @ 12:33:40
Postat av: Björn N

Mycket intressanta tankar om C&R tycker jag. Dessutom ligger dom nära mina egna åsikter.



Angående "Ebba" som kommit upp ur vattnet tre gånger nu så tycker jag det var roligt att se att hennes kondition och hälsa var bäst vid den senaste gången hon fångades (din fångst förra mars) :) Du som sett fisken flest gånger av alla Rille, visst kan du instämma att gäddan såg ut att må bäst för ett år sedan? :)

2011-02-13 @ 17:09:00
URL: http://teamdalkars.blogg.se/
Postat av: David

here here! Bra skrivet.

Börjar själv bli trött på att förklara C&R för släktingar och vänner... samma som senare undrar

-varför finns det ingen fisk vid landet längre?



2011-02-13 @ 18:05:29
Postat av: Lella

Underbart Rille! <3 Fortsätt så...

2011-02-14 @ 00:26:01
Postat av: Patric

Tycker dina tankar kring ämnet låter vettiga. Jag har inget emot att man tar upp en matfisk då och då, men jag ogillar när folk slår ihjäl riktigt stora exemplar eller bonkar mer än de klarar av att äta. Är man t.ex. ute och fiskar gös, har bra fiske och får tio gösar med en sexa på topp. Ta då gärna upp en eller möjligen två fiskar på runt 2kg, men låt de andra gå tillbaka. Som tur är har C&R vuxit något otroligt så jag tror att framtiden ser ljus ut :) mvh Patric

Postat av: John

Tja!



Jag har ett par vågsäckar hemma. Stora. 100kr + frakt. Hör av dig om det är intressant.

/ John

2011-02-16 @ 14:41:40
Postat av: Mattis

Bra skrivet Rille det behövs mer c&r i sverige, jag tycker dom borde lägga ner hela fiske industrin i ca 5 år så havet hinner komma ikapp :D

2011-02-18 @ 20:29:00
Postat av: Stefan

Intressant blogg, den åker in på favoriter. Äter du ingen fisk alls som du fångar? Abborrar med lite storlek sparar jag gärna. Till sist, i vilka trakter fiskar du? Jag har precis hittat bloggen så svaret kanske finns i äldre inlägg. Ha det bra/Stefan

2011-03-22 @ 20:35:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0